NOVA OTKRIĆA: Ikonostas u Pazarskoj crkvi ne prestaje da oduševljava i iznenađuje stručnu javnost svojom autentičnošću i umetničkom vrednošću
Stručnjaci su otkrili da se tonovi boja kojim je ikonostas oslikan poklapaju sa bojama sa pirotskog ćilima
Ikonostas u Pazarskoj crkvi, rad umetnika samokovske škole freskoslikarstva, čija rekonstrukcija je uveliko u toku, ne prestaje da iznenađuje i oduševljava stručnjake svojom autentičnom lepotom. Stručnjak – konzervator Narodnog muzeja iz Beograda, Aleksandar Cvetinović kazao je Pirotskim vestima da je danas završena vrlo važna vaza u izuzetno kompleksnom poslu rekonstrukcije ikonostasa u centralnom gradskom hramu. Na ikonostas je, nakon opsežne rekonstrukcije, vraćen centralni krst i trenutno se montira veliki broj ikona koje su prošle kompletnu rekonstrukciju i restauraciju. Kako je Pirotskim vestima kazao predsednik Crkvene opštine Pirot Dragan Krasić, ceo posao rekonstrukcije ikonostasa je izuzetno skup, koštaće skoro 250.000 evra, podeljen je u šest faza a trenutno se radi treća faza rekonstrukcije. U planu je da ceo posao bude završen u naredne dve i po godine i tada će, budućim pokolenjima Piroćanaca biti predato na čuvanje pravo “blago” Malog Jerusalima, ikonostas neverovatne lepote.
-Upravo smo završili vrlo važnu i vrlo kompleksnu fazu, to je ta četvrta zona sa krstom. Upravo je krst montiran i prošli smo kroz kompleksan konzervatorski tretman koji je trajao četiri, pet meseci. Gornja zona ikonostasa je božanstvena i po slikarstvu i po duborezu. Toliko smo se obradovali kada smo videli kakvo je slikarstvo u pitanju, jer smo zatekli jedan potpuno “mrak” s obzirom da je sve bilo prekriveno talogom i oksidiranim lakovima tako da se ništa nije videlo. Zaista smo uživali u konzervatorskom radu. Sledeća faza je rekonstrukcija južne zone, koja je potpuno gorela pa imamo i rekonstrukciju duboreznih elemenata, ikone su tu gorele pa će to biti vrlo zahtevno raditi ali se nadamo da ćemo do kraja godine završiti i tu zonu-kaže Cvetinović.
Predsednik Crkvene opštine Pirot Dragan Krasić izrazio je veliko zadovoljstvo i sreću što se došlo do faze kada se već vidi neverovatna lepota ikonostasa i kada se vidi trud i rad koji je uložen.
-Mi nismo znali šta ustvari imamo i presrećni smo i prezadovoljni što se ta lepota polako otkriva i biće sačuvana za budućnost. Želim da se zahvalim svim donatorima, priložnicima koji nam svesrdno pomažu u finansiranju vrlo skupog poduhvata. Pre svega lokalnoj samoupravi gde imamo fantastičnu podršku zahvaljujući čemo smo već sada u fazi u kojoj možemo da se ponosimo onim što imamo koji će u vremenima koja slede reprezentovati i Pirot i Srbiju. Vrednost celog posla je skoro 250.000 evra, ceo poduhvat smo podelili u šest faza, trenutno smo na završetku treće faze. Do kraja godine treba da se uradi južni deo ikonostasa i da se počne srednji deo, do kraja sledeće bi trebalo srednji deo da bude gotov kako bi tamo one godine radili na donjim prestonim ikonama. Nadam se da će za dve do dve i po godine rekonstrukcija biti gotova potpuna kako bi ikonostas bio u celosti onakav kakav je bio kada je napravljen 1854. godine-kaže Krasić. On je apelovao na sve koji su u mogućnosti, da doniraju i pomognu završetak posla na koga će generacije koje dolaze biti ponosne.
Krasić: Ostavimo svi zajedno trag u vremenu. O ovome će se pričati narednih 300-400 godina
-Doniranjem za obnovu ikonostasa ulažemo u sebe i svoju budućnost jer će se generacije iza nas ponositi onim što budemo uradili. Pozivam sve sugrađane koji mogu da nam pomognu, da ostave svoj trag u vremenu. Ovo je nešto o čemu će se pričati u sledećih 300-400 godine-kaže Krasić.
Autentičnost ikonostasa je neverovatna, oslikan je bojama i tonovima koji su se nalazili na pirotskim ćilimovima
Konzervator Cvetinović kazao je za Pirotske vesti da su pojedine ikone premazivane sa čak 11 slojeva, različitih farbi, čak autolakova, sve će to biti skinuto.Posebno je interesantno da smo otkrili to takozvano polihromirano drvo, koje je oslikano, ispostavilo se, bojama, tonovima sa šara pirotskog ćilima. Koristili su tonove koji su koristili na pirotskim ćilimovima. To je nama bilo tako veliko otkriće da smo se oduševili. Stubovi su naslikani sa tim floralnim ornamentima koji su izgledali fantastično, mermerizacija koju nismo videli. Ta autentičnost ovog ikonostasa je neverovatna. Ja u svojoj karijeri nikada se nisam susreo sa ovako divno oslikanim ikonostasom. Prosto, liči na jednu bajku, to moram da kažem-zaključuje Cvetinović.