NALED: Privrednici uvereni da je siva ekonomija u padu
NALED i Mastercard predstavili rezultate dva istraživanja o stavovima privrede i građana prema sivoj ekonomiji Beograd, 3. mart 2017. – Više od dve trećine privrednika u Srbiji ili čak 68% smatra da je obim sive ekonomije smanjen u prethodnih godinu dana, ali su uvereni i da 29% firmi u njihovoj delatnosti posluje u sivoj zoni, ne prijavljuje radnike ili ne plaća porez, pokazalo je novo istraživanje NALED-a o stavovima privrede o sivoj ekonomiji, koje je sproveo Ipsos Strategic Marketing. – Po oceni privrede, glavni razlozi zašto neregistrovane firme uspevaju da posluju nesmetano van zakona su korupcija i nejasna nadležnost inspektora, nedovoljni kapaciteti države, politička zaštita i neadekvatna kaznena politika – istakao je istraživač Ipsosa Vojislav Mihailović na predstavljanju istraživanja u Medija centru Beograd. Tri četvrtine anketiranih veruje da je država odlučna da se izbori sa sivom ekonomijom i da rad mimo propisa nije opravdan, što je znatno viši procenat u odnosu na prethodna istraživanja NALED-a i svedoči o efektima edukativne kampanje u okviru Godine borbe protiv sive ekonomije. S druge strane nisu svi privrednici spremni da se aktivno priključe toj borbi – 61% ne bi prijavilo nelojalnu konkurenciju. Oni smatraju da je kontrola poštovanja zakona isključivo posao države (40% odgovora) ili ne veruju da bi prijavljivanje imalo efekta (24%). Privreda procenjuje da je siva ekonomija najzastupljenija u građevinarstvu, trgovini, advokaturi i ugostiteljstvu, a kao ključne uzroke pojave sive ekonomije vide pre svega u visokim porezima i doprinosima na zarade i parafiskalnim nametima. Državni sekretar Ministarstva državne uprave i lokalne samouprave Željko Ožegović istakao je da kampanja i nagradna igra već daju efekte. Procenat nepravilnosti u kontrolama izdavanja računa u februaru ove godine smanjen je sa 40% na 32% u odnosu na isti mesec prošle, a čak 26,6% skočio je procenat savesnih građana koji su prijavili neizdavanje računa. – Gotovo tri miliona poslatih koverti u februaru pokazuje da se u proseku svaki treći građanin naše zemlje uključio u nagradnu igru i da smo uspeli da zainteresujemo veliki deo Srbije za problem sive ekonomije i da probudimo svest zašto je važno da svaki trgovac ili vlasnik lokala koji je dužan da izda fiskalni račun to i učini odnosno da privrednici i svi mi plaćamo porez – rekao je Ožegović. Mogućnost slanja kartičnih slipova u okviru nagradne igre „Uzmi račun i pobedi“ je važan segment u promociji bezgotovinskog plaćanja i jačanju transparentnosti transakcija u maloprodaji, te je nagradnu igru podržala kompanija Mastercard. Jelena Ristić, direktor za tržišta Srbije, Crne Gore i BiH u kompaniji Mastercard, predstavila je istraživanje o stavovima građana Srbije prema sivoj ekonomiji. – Ogromna većina građana, čak 95% njih, razume šta je siva ekonomija, a ovaj problem se najčešće povezuje sa neprijavljenim radnicima i neprijavljenim plaćanjima u cilju izbegavanja poreza. Oko dve trećine ispitanika smatra da se većim korišćenjem elektronskih plaćanja smanjuje siva ekonomija, a pozitivno je i to da je 82% građana spremno da češće plaća bezgotovinski kako bi dali doprinos rešavanju ovog problema – rekla je Ristić. Ona je naglasila da je prednost plaćanja karticama u činjenici da će transakcija biti evidentirana čak i kada trgovac odluči da ne izda fiskalni račun. Za građane i privredu bezgotovinsko plaćanje znači ne samo sigurnost već i manje troškove u odnosu na korišćenje gotovine. |