GIMNAZIJA PIROT U PROJEKTU “PRAVA DETETA KROZ PRIZMU KVALITETNOG OBRAZOVANjA”
IQ Inicijativa za kvalitetno učenje, u periodu od 15. avgusta do 15.novembra 2024. godine sprovodi projekat pod nazivom Prava deteta kroz prizmu kvalitetnog obrazovanja. Navedeni projekat se realizuje u okviru programa Prava deteta su ljudska prava koji sprovodi Užički centar za prava deteta uz podršku Evropske unije, a u cilju unapređenja i zaštite ljudskih i dečjih prava u Srbiji.
Projekat Prava deteta kroz prizmu kvalitetnog obrazovanja je usmeren na jačanje ljudskih kapaciteta za implementaciju prava deteta kroz raznovrsne aktivnosti obrazovno-vaspitnog procesa, posebno procesa nastave i učenja, a radi promovisanja prava deteta, sprečavanja zanemarivanja, diskriminacije i nasilja.
U nameri da se prava deteta na kvalitetan, efikasan i efektan način implementiraju u obrazovno-vaspitni proces organizovan je seminar za nastavnike i stručne saradnike iz osnovnih i srednjih škola sa ciljem daljeg jačanja profesionalnih kompetencija u oblasti prava deteta na kvalitetno obrazovanje, koji je realizovan 21. septembra 2024. godine u prostorijama Osnovne škole ”Svetozar Marković” u Beogradu. Našu školu predstavljao je i u radu seminara učestvovao Mladen Radenković, profesor filozofije.
U uvodnom delu su predstavljeni ciljevi i očekivani ishodi programa seminara, kao i voditelji i polaznici, odnosno učesnici. Zatim se prešlo na temu dokumenata koja regulišu prava deteta, deklaracije, povelje, konvencije, poruke koje se nalaze u navedenim dokumentima, zakonska regulativa sektora obrazovanja i povezanost sa međunarodnom i domaćom regulativom u oblasti prava deteta. Sledeći deo se odnosio na prava deteta u obrazovno-vaspitnom procesu i regulativima u obrazovanju i načinu primene koji je praćen diskusijom o iskustvima nastavnika i saradnika i problemima sa kojima su se suočavali. Kasnije se govorilo o programima nastave i učenja i pravima deteta uz analizu programa od strane voditelja i polaznika i predloga za unapređivanje. Seminar je završen diskusijom o daljim koracima i konstruktivnim predlozima za unapređenje i primenu prava dece i učenika u okviru sistema obrazovanja i vaspitanja.
Zaključak je da je seminar protekao u jednoj živoj debati i argumentaciji uz veliko angažovanje svih učesnika. Ukazano je na probleme sa kojima se suočavamo svi u sistemu prosvete Republike Srbije, otvorene su i neke teme koje nisu bile u direktnoj vezi sa temom seminara, ali je mišljenje svih aktera da su ovakve obuke od izuzetnog značaja za razmenu ideja i rešavanje pitanja sa kojima se suočavamo ili ćemo se tek suočavati u budućnosti.