Transportno logistički terminal u Pirotu sve izvesniji, podršku daje i Vlada Srbije
Projekat izgradnje modernog transportno logističnog centra u Pirotu, koga su pre nekoliko godina pokrenuli zajedničkim snagama Grad Pirot i Slobodna zona Pirot, napravili prve korake u pogledu izrade prefizibiliti studije i studije izvodljivosti celog projekta, podržala je i Vlada Srbije, koja je donela rešenje kojim se eksproprijacija zemljišta za potrebe izgradnje ovog projekta proglašava projektom od javnog interesa. Transportno logistički centar predstavlja vizionarski projekat vredan 11,603 miliona evra, a koji će, kada bude realizovan od Pirota napraviti jedno od najvažnijih logističkih čvorišta u ovom delu Evrope, kakvog u našoj zemlji nema, ali ni u zemljama u okruženju. Stručnjaci sa beogradskog Saobraćajnog fakulteta već sada tvrde da će gradovi koji u budućnosti ne budu imali transportno logističke terminale početi da zaostaju kada je o privrednom razvoju reč, dok će gradovi sa ovakvim centrima postati pravi magnet za kapital i razvoj industrije. Intermodalni logistički centar, koji je možda i najvažniji deo budućeg Logističkog centra predstavlja zapravo svojevrsno “pretovarno selo” i od ogromnog je značaja za industriju. O tome kakav je značaj strateški važnog projekta za budućnost Pirota za Pirotske vesti govorili su gradonačelnik Pirota mr Vladan Vasić i direktor Slobodne zone Pirot dr Dragan Kostić, koji su i idejni tvorci celog projekta.
U intervjuu za Pirotske vesti, gradonačelnik Pirota mr Vladan Vasić, govoreći o značaju projekta, kazao je da razvoj Srbije i područja poput jugoistoka zemlje, mora da ide paralelno sa intermodalnim transportom.
-Nama jedino nedostaje rečni transport, ali mi imamo dobre veze sa Koridorom 10, Koridorom 8 u Bugarskoj i dobre veze sa železnicom. Mi hoćemo da forsiramo transport koji prelazi sa železničkog na putnički i zbog toga je ideja izgradnje Transportno logističkog centra već duže vreme na stolu. Drago mi je što i država shvata značaj tog projekta i kroz Ministarstvo saobraćaja, infrastrukture, Železnice Srbije, koje su se javile sa namerom da upravljaju tim centrom, daju nam podršku. Međutim, za izgradnju celog centra neophodno je više od 10 miliona evra tako da mi to ne možemo sami. Zato ćemo krenuti u eksproprijaciju zemljišta koje je bitno za izgradnju saobraćajnice, a paralelno sa tim tražićemo novac od ministrstva za izradu projektno-tehničke dokumentacije, a kasnije i za samu izgradnju Centra. Treba raditi na tome jer će na taj način Pirot i industrijska zona postati daleko atraktivniji kada on bude izgrađen-kaže Vasić i dodaje:
-Dalji potezi su da se razgovara sa vlasnicima zemljišta, određivanje cena otkupa i da se obezbedi novac u budžetu da se izvrši eksproprijacija. Već sada imamo interesovanje manjih investitora za taj prostor. Transportno logistički centar će omogućiti dalji razvoj industrijske zone i Grada. Nema transportno logističkih terminala u Srbiji. Značaj je uvidela i Železnica Srbije koja je izrazila želju da upravlja tim centrom-kazao je gradonačelnik Vasić i zaključio.
Dragan Kostić: Eksproprijacija zemljišta je bila veoma važna tačka, tražićemo finansijsku podršku EU, projekat je odlično rangiran
-Uradili smo predfizibiliti studiju, kasnije i fizibiliti studiju, koja je pokazala da je taj projekat isplativ. Zadnjih godinu i po dana smo radili na pripremi terena i dokumentacije. Projekat Logističkog centra Pirot podrazumeva i deo industrijskog parka, gde smo već uselili tri kompanije u režimu slobodne zone i na neki način već ispunili deo tog projekta. Veoma važna je izgradnja Intermodalnog terminala. Veoma važno je da je Vlada Republike Srbije usvojila odluku kojom će biti izvršena eksproprijacija tog dela zemljišta i da ćemo moći da počnemo prvu fazu izgradnje logističkog terminala. Prva faza podrazumeva izradu projektne dokumentacije, a posle otkupa zemljišta mi možemo zajedno sa Ministarstvom privrede, kod koga je ovaj projekat visoko rangiran, obratimo Evropskoj uniji kako bi se nastavilo sa realizacijom celog posla.
Eksproprijacija zemljišta je bila veoma važna tačka. Ministarstvo saobraćaja nas godinama podržava i to je nama dosta važno jer još ni jedan intermodalni terminal nije napravljen u Srbiji. Govori se o terminalu u Beogradu ali se nije daleko odmaklo. Mislim da smo mi najdalje otišli od svih u naporima da napravimo intermodalno čvorište, jedno pretovarno selo kako se to zove u svetu-kazao je direktor Kostić i dodao da je izgradnja ovog terminala od ogromnog značaja za korisnike SZP, a posebno je značajno i za ekologiju.
-Za korisnike Zone je važno jer će oni moći da svoje proizvode i repromaterijale transportuju dvojako, železnicom i kopnenim transportom tako da možemo da vršimo pretovare i da se te robe ne voze na fosilna goriva, već na struju – železnicom. Time dajemo na značaju i doprinos zelenim koridorima što je od značaja i za EU zbog očuvanja životne sredine. Završava se Koridor 10 i mi tu računamo i na sve one koji tranzitiraju, a koji će moći da ovde vrše pretovar robe-kazao je direktor Kostić.
Transportno lostički terminal kroz brojke
-Intermodalni terminal će imati površinu od 3.7 hektara
-Vrednost celog projekta Logističkog centra Pirot je 9.751.398 evra.
-Za buduće investitore biće infrastrukturno opremljeno još 35.25 hektara zemljišta i saobraćajnice površine 6.8 hektara
-Prva faza Intermodalnog terminala predračunske je vrednosti od preko tri miliona evra bez zemljišta
-Oko 200.000 evra za kupovinu zemljišta treba da obezbedi Grad Pirot, a ukupna vrednost zemljišta za puteve i terminal je 419.280 evra
Aleksandar Ćirić