“Prostori (ne)slobode”- Grafike koje ilustruju probleme i psihička stanja savremenog čoveka
Izložba grafika “Prostori (ne)slobode”, Harisa Ličine koja je sinoć otvorena, deo je redovnog, jesenjeg programa Galerije “Čedomir Krstić”. Izložbu čine dve celine radova mladog umetnika, “Slobodan pad” – celina koja na ilustrovan i ironično – parodičan način predstavlja probleme savremenog čoveka dok drugi ciklus “Kuće” vizuelizuje psihičke poremećaje odnosno stanje svesti.
U osnovi “Slobodnog pada” su psihička stanja pojedinca, pre svega strah, strah od gubljenja tla, odnosno strah od pada koji je neminovan. Prikaz tih mentalnih borni eksplicitnije je iskazan u seriji digitalnih grafika objedinjenih kroz celinu “Kuće”.
Autor, Haris Ličina, kaže da su ove dve celine na prvi pogled stilski potpuno razdvojene ali sadrže u sebi zajedno angažovanu notu. Celina “Slobodan pad” realizovana je u tehnici sitoštampe gde je centralni motiv svih radova figura u padu. “Istraživao sam lični strah od pada, pada u fizičkom smislu i mnogo više pada u duhovnom smislu i radovi su primarno tome posvećeni” – kaže umetnik.
Druga serija grafika je lična vizuelizacija psihičkih poremećaja gde autor kroz formu kuća koje ilustruju određeni poremećaj, predstavlja stanje svesti, verodostojno, bez viška značenja i bez metaforičnosti. “Kuća je uzeta kao motiv i predstavlja mesto gde se osećamo sigurno, gde smo bez ikakavih društvenih stega i okova. Kuća je u tom smislu objekat koji je odličan za vizuelizaciju određenih oboljenja. Drago mi je što je serija grafika tih kuća naišla na odličnu reakciju i probudila empatiju a možda i edukovala ljude” – kaže Ličina.
Direktorka Galerije, Radmila Vlatković, kaže da je od početka godine dosta mladih autora predstavilo svoje radove a tako će biti i u nardnom periodu. Jedan od njih je Haris Ličina, specifičan u svojim razmišljanjima koji sa svojim “Kućama” i “Slobodnim padom” predstavlja našu svakodnevicu i razmišljanje mladog čoveka odnsno sva opterećenja, teskobe i frustracije u današnjem vremenu.
“Njegova grafička tehnika je izuzetno precizna, tačna, koristi i elemente pop –arta, prelzi u ekspresionizam, prelazi u simboliku, varira u svojim razmišljanjima ali njegova umetnost ima svoju budućnost” – istakla je direktorka Gaalerije “Čedomir Krstić”, Radmila Vlatković.
Autor ističe da je porodično opredeljen baš za ovakvu vrstu umetnosti, njegov otac je grafički dizajner i od najranijeg detinjstva je upoznat sa tehnikom sitoštampe. Završio je osnovne studije na Fakultetu umetnosti u Prištini na odseku Grafika 2019. i 2020. na odseku Grafički dizajn. Prema rečima umetnika, studiranje na oba odseka bilo je izazovno ali se isplatilo jer predstavlja zanimljivu fuziju likovne i primenjene umetnosti i daje lični pečat onome što radi. Diplomirao je na master studijama 2021. na grafičkom odseku a trenutno je na doktorskim studijama na Fakultetu primenjenih umetnosti u Beogradu, departman za primenjenu umetnost i dizajn.