Reportaža

Do Kilimandžara na gumama Tigar Pirot

Pre tačno četrdeset godina, na ideju Milana Rakočevića, uz pomoć Branimira Perića Džoa, osmišljena je ekspedicija “KK”, odnosno ekspedicija Kragujevac-Kilimandžaro. Ideja je podržana kao sjajna prilika da se promoviše biser jugoslovenske auto-idustije, model Zastava 101, popularni “Stojadin”, koji je bio opremljen gumama “Tigar” Pirot, kao i uljem “Optima Modriča”.

stojadinkilamandzaro2Dana 14. februara 1975. pet novih crvenih Zastava “101” krenulo je iz Kragujevca na put dugačak više od 11 000 kilometara koji se završavao na vrhu Kilimandžara. “Stojadini” su krenuli bez zadnjih sedišta kako bi bilo više mesta za hranu, vodu i opremu. U motorima se nalazilo Optima Modriča ulje dok se gume bile “Tigar” Pirot.
Tokom puta prošlo se kroz šesta zemalja: Grčka, Egipat, Sudan, Kenija, Uganda i Tanzanija. Vozila su prolazila kroz pustinje i močvare, kamenite i trnovite puteve, savane. Jugoslovenski pasoš je otvarao mnoga vrata i obezbedio siguran i lagan prolaz na mnogim granicama.

574495_kragujevackulimandaro1_ff
Kako modernih navigacionih sistema tada nije bilo jedini orijentir bile su im auto-karte, koje nisu bile previše pouzdane, pa je Ekspedicija često putovala i po više desetina kilometara u pogrešnom smeru. Dodatni problem predstavljala je činjenica da je u pustinji teško razaznati distancu od 200 metara i 20 kilometara.
Iako bi danas mnogi bili skeptični po pitanju izdržljivosti “Stojadina” u uslovima ekstremnih vrućina domaći model se pokazao kao veoma pouzdan. Temperatura je tokom putovanja često prelazila 40 stepeni ali su jedini kvarovibili na nekoliko nosača motora, jedan karter je nastradao, dve zadnje viljuške i jedan gibanj su takođe rashodovani.
Najveći problem u vožnji predstavljao je dubok pesak, preko kojeg se najbolje prelazilo što većom brzinom. Ali, automobili se jesu par puta zaglavili, utonuli bi u pesak, pa su svi članovi Ekspedicije morali bukvalno da “zapnu” kako bi automobil izvukli iz pustinjskog peska.

stojadinkilamandzaro4
Jedini način na koji su članovi Ekspedicije “KK” međusobno održavali kontakt i komunikaciju bili su radio prijemnici,ali amaterski, kako bi se izbegli problemi sa vojnim kontrolama. Usled velikih temperatura plastika na radio-kasetofonu se totalno deformisala a jaja bi nakon jednog dana vožnje bila dobrano skuvana.
Ekspedicija se tokom puta susretala sa članovima raznih lokalnih plemena, koji su i dalje živeli u primitivnim zajednicama, bez odeće, sa kopljima i strelama u rukama. Susreli su se i sa raznim životinjama, među kojima su bile žirafe, zebre, antilope, lavovi, slonovi, kamile
O Ekspediciji “KK” izveštavali su ne samo domaći već i evropski mediji, kao i mediji zemalja kroz koje je ekspedicija prolazila. Ovo proputovanje u mnogome je povećalo popularnost Zastava i FIAT automobila u Severnoj Africi. Egipat se ispostavio kao veoma uspešno tržište za Fiat model “128”, gde se i sklapao od delova iz Kragujevca, sve do 2009.
Okončanje misije dogodilo se u Tanzaniji, kada su se članovi Ekspedicije popeli na vrh Kilimandžara, Džilmans point. Pet Zastava “101”, od kojih su sve bile u voznom stanju, ukrcano je na teretni brod dok su se članovi Ekspedicije vratili avionom za Beograd. Zanimljivo je reći i da je prototip Zastave “101” iz 1969. kasnije stilizovan kao “Stojadin” koji je učestvovao na Ekspediciji “KK” i da se u takvom stanju nalazi u jednom hangaru u Kragujevcu, pod zaštitom države.

 

Izvor : Autoportal.rs

Autor A.Čolić

Tagovi

Slične vesti

Leave a Reply

Back to top button
Close