Lokalna samouprava

Biciklisti u saobraćaju – istraživanja pokazala da su u Pirotu najveći problemi tehnička ispravnost i nepostojanje svetala

Poslednji spot u okviru lokalne kampanje za unapređenje bezbednosti saobraćaja posvećen je korišćenju opreme kod biciklista. Istraživanja indikatora ponašanja biciklista na teritoriji grada Pirota, pokazala su da izuzetno mali broj upravlja tehnički ispravnim biciklom, odnosno samo oko 18% biciklista učestvuje u saobraćaju sa ispravnim prednjim i zadnjim svetlima. Ovakvim ponašanjem, ogromna većina biciklista je teško uočljiva u saobraćaju, što predstavlja ozbiljan problem bezbednosti saobraćaja. Kada se uzme u obzir da mali broj biciklista koristi druge sisteme zaštite (reflektujući prsluk, svetleći elementi na odeći ili obući, katadiopteri) dolazi se do zaključka da velika većina  predstavlja potencijalnu iznenadnu opasnost na putu, naročito noću i u uslovima smanjene vidljivosti.

Takođe, veliki procenat biciklista izvodi nagla skretanja u saobraćaju, a da prethodno nije signalizirao rukom. 82,74% osoba mlađih od 65 godina I 74,06% starijih lica obilazi prepreke na putu, skreće u i van raskrsnice ili vrši polukružna kretanja, a da prethodno nije dalo nikakav znak ostalim učesnicima u saobraćaju.

Jedan od indikatora ponašanja odnosi se i na nepravilno prestrojavanje prilikom skretanja ulevo na raskrsnici. Skoro polovina biciklista, ne prestrojava se bliže sredini kolovoza prilikom skretanja ulevo, a čak vrši i veoma nebezbedna kretanja.

Kretanje biciklista suprotno dozvoljenom smeru u jednosmernim ulicama česta je pojava u Pirotu. Nešto više od jedne trećine evidentiranih biciklista u ulicama 7.juli I Slavonska kretalo se u zabranjenom smeru. Međutim, ne može se reći da u uslovima dobrog saobraćajnog uređenja ovakvo kretanje predstavlja rizik i dokaz za to je ulica Danila Kiša.

Konačno, jedno od rizičnih ponašanja koje je primećeno na ulicama u Pirota jeste vožnja dvoje biciklista paralelno, tj. “u paru”. Ovakva ponašanja karakteristična su za vršne periode povratka I odlaska radnika na posao, kao I među mladima srednjoškolskog uzrasta.

Najčešće povrede prilikom nezgoda u kojima učestvuju biciklisti

Kada se govori o saobraćajnim nezgodama u kojima učestvuju biciklisti, povrede glave predstavlјaju jednu od glavnih povreda kod biciklista, a često takve povrede mogu biti i fatalnog karaktera. Međutim, upotreba biciklističke kacige u Pirotu je zanemarljivo mala, a dominantan razlog negativnog stava prema nošenju biciklističke kacige kod najvećeg broja ispitanika jeste mišljenje da biciklistička kaciga ne može mnogo da pomogne u slučaju nezgode sa motornim vozilom, te da povećanju bezbednosti više doprinosi poštovanje propisa od strane vozača motornih vozila.

Što se ostale opreme tiče, brojna istraživanja utvrđuju da se pri upotrebi katadioptera značajno povećava vidljivost bicikliste, obzirom da se katadipter na biciklu na suvom kolovozu vidi do 90m ispred vozila. Upotreba svetloodbojnog prsluka u kombinaciji sa reflektivnim narukvica na nožnom zglobu i kolenu značajno povećava vidlјivost bicikliste u saobraćaju, odnosno čini biciklistu vidlјivim na udalјenosti koja je 5,9 puta veća od one kada biciklista nosi crnu odeću, ili 3,1 puta od onih u kojima nosi samo svetloodbojni prsluk.

Imajući u vidu napred navedeno, jasan je zaključak koliko je značajno voziti tehnički ispravan bicikl, sa obaveznim svetlima na prednjoj i zadnjj strani, pri čemu dodatna oprema još više doprinosi vidljivosti biciklista, a što se odražava na nivo bezbednosti učesnika u saobraćaju.

Slobodan Rančić, stručni saradnik za saobraćaj, Gradska uprava Pirot

 

 

Slične vesti

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker