Gradska hronika

BEZ DOZVOLE, BEZ KACIGE, BEZ SVESTI O OPASNOSTI: Maloletnici i električni dvotočkaši pod lupom policije

U poslednjih deset dana na teritoriji PU Pirot dogodile su se tri saobraćajne nesreće u kojima su učestvovala maloletna lica upravljajući električnim dvotočkašima. Jedno dete je zadobilo lakše povrede, drugo je teško povređeno, dok je jedno, nažalost, izgubilo život.

Ovakve vesti u Pirotu više nisu retkost, a na ulicama je sve više maloletnika na električnim skuterima, biciklima i trotinetima i to bez zaštitne opreme. Kako stati na put njihovoj često bahatoj vožnji, koje su kazne predviđene zakonom i kako sprečiti ovakve tragedije, razgovarali smo sa Oliverom Stojanovic, oficirom odeljenja Saobraćajne policije PU Pirot.

Utisak koji se stiče šetnjom kroz grad jeste da je ovakvih vozila u Pirotu sve više. Koliko je registrovanih mopeda, motocikala i električnih trotineta u Pirotu?

Na području policijske uprave u Pirotu registrovano je 949 mopeda i 611 motocikala. Od tog broja na području grada Pirota 726 mopeda i 483 motocikla. Za učešće lakih električnih vozila potrebna je nalepnica koju izdaje Agencija za bezbednost saobraćaja.

Često se voze na trotoarima i pešačkim zonama na trgovima, kako tome stati na put?

Vožnja trotoarom nije dozvoljena, za kretanje vozač mora da koristi površinu namenjenu za saobraćaj one vrste vozila kojim upravlja. Vozači električnih trotineta mogu koristiti biciklističku stazu, traku ili pešačko-biciklističku stazu. Ukoliko takva traka ne postoji, vozač trotineta koji je navršio 14 godina može upravljati vozilom na kolovozu brzinom ne većom od 30 km/h, za punoletno lice ta brzina je ograničena na najviše 50 km/h. Dete mlađe od 12 godina ne sme da upravlja biciklom na javnim putevima, a dete mlađe od 14 godina ne sme da upravlja lakim električnim vozilom. U pešačkim zonama dozvoljeno je kretanje deci, ali ne i ostalim učesnicima u saobraćaju. Međutim treba praviti razliku između lakih električnih vozila odnosno električnih trotineta od bicikla sa električnim motorom. Bicikl sa električnim motorom prema pravilniku o podeli motornih i priključnih vozila spada u vozila kategorije K3. To je vozilo sa pogonom na pedale, sa dodatnim električnim motorom čija snaga ne prelazi 0,25 kW i čija najveća konstruktivna brzina ne prelazi 25 km/h. Ukoliko isto ne ispunjava ove karakteristike ne radi se o biciklu već se radi o mopedu i onda se primenjuju i zakonske odredbe kao za za vozače mopeda.

Sve češće ih voze maloletnici, bez dozvole i zaštitne opreme, šta je od opreme neophodno prilikom upravljanja dvotočkašima?

Vozači mopeda i motocikala moraju da poseduju vozačku dozvolu određene kategorije. Takođe i vozilo mora da ispunjava određene uslove, odnosno da bude registrovano. Pored toga obavezna je i zaštitna oprema koju moraju da nose. Za vozače mopeda i motocikla u pitanju je homologovana zaštitna kaciga. Dok vozači lakih električnih vozila moraju da poseduju zaštitnu biciklističku kacigu kao i reflektujući prsluk ukoliko se ne kreću odnosno biciklističkom stazom, biciklističkom trakom ili pešačko-biciklističkom stazom, noću i uslovima smanjene vidljivosti.

Da li se radi na edukaciji dece u školama i da li treba edukovati roditelje i na koji način?

S obzirom na to da je bezbednost dece i mladih u saobraćaju jedan od naših prioriteta, saobraćajna policija, godinama unazad, preduzima niz aktivnosti koje imaju za cilj unapređenje njihove bezbednosti. Osim svakodnevnih kontrola i otkrivanja prekršaja, pripadnici saobraćajne policije učestvuju i u mnogim preventivnim projektima i kampanjama koje imaju za cilj edukaciju dece i mladih. Izdvojila bih projekte “Zajedno i bezbedno kroz detinjstvo” koji se organizuje u osnovnim školama, kao i akciju „Matura” tokom koje razgovaramo sa maturantima i čija je realizacija u toku. Ipak, ono što bih želela da istaknem jeste da je uloga roditelja ključna, roditelj treba da bude primer svom detetu, jer ako on poštuje pravila saobraćaja i tome uči svoje dete onda će se i ono ponašati tako.

Kolika je kazna zaprećena zakonom za vožnju bez dozvole i kacige?

Za vozača koji upravlja motornim vozilom bez vozačke dozvole zaprećena je kazna zatvora od najmanje 15 dana ili novčana kazna u iznosu od 100.000 do 120.000 dinara, dok novčana kazna predviđena za vožnju bez zaštitne kacige vozača i putnika iznosi 10.000 dinara u fiksnom iznosu. Ukoliko dete do 14 godina, koje nije krivično i prekršajno odgovorno, učini prekršaj iz bezbednosti saobraćaja na putevima, a taj prekršaj je učinjen zbog propuštanja dužnog nadzora, propisanom novčanom kaznom kazniće se njegov roditelj, usvojilac, odnosno staratelj. Za prekršaj koji učini osoba koja je navršila 14 godina, a nije punoletna, osim nje, kazniće se i njegov roditelj odnosno staratelj. U prethodnom periodu podneto je 15 zahteva za pokretanje prekršajnog postupka u skladu sa Zakonom o bezbednosti saobraćaja na putevima, zbog propuštanja dužnog nadzora.

Nedavno je sprovedena akcija kontrole dvotočkaša u cilju otkrivanja prekršaja koje čine vozači motocikala, mopeda, lakih električnih vozila i bicikala, koliko ih je kontrolisano i sankcionisano?

U toku akcije kontrolisana su ukupno 152 vozača dvotočkaša, a sankcionisano je njih 51. Od tog broja 18 vozača je upravljalo pod dejstvom alkohola.

Oficir Odeljenja Saobraćajne policije Olivera Stojanović, još jednom je apelovala na vozače da poštuju pravila u saobraćaju i da koriste zaštitnu opremu.

“Apelujemo na vozače trotineta da obavezno nose zaštitne kacige i reflektujući prsluk u uslovima smanjene vidljivosti i noću, da ne koriste slušalice, a na roditelje da deci mlađoj od 14 godina ne dozvoljavaju da voze električne trotinete. Podsećamo vozače motocikala i mopeda da poštuju ograničenje brzine, nose homologovanu zaštitnu kacigu i da ne voze pod dejstvom alkohola, a na vozače ostalih kategorija vozila da posebnu pažnju obrate na ove učesnike u saobraćaju”, poručila je Olivera Stojanović, oficir PU Pirot.