Kultura

Predstavljena monografija “Pozorišni akrobata”, autora Dragoljuba Aleksića

Monografija “Pozorišni akrobata”, autora Dragoljuba Aleksića, predstavljena je pirotskoj publici u Galeriji “Čedomir Krstić”. Monografija svedoči o stvaralačkom zanosu, upornosti i strasti u službi umetnosti, o uspesima i nagradama, ali i vremenima krize, osporavanja i užasnih napada na pozorište. i u najboljim trenucima, kada je osvajalo značajne umetničke domete i priznanja, a i u danima najvećih iskušenja, borbe za dostojanstvo i slobodu naše umetnosti.

Dragoljub Aleksić autor monografije kaže da  je u knjizi pokušao da  zabeleži sve događaje iz pozorišta dok je bio na dužnosti direktora. „Ako se ne zabeleži kao da se nije ni dogodilo a mnoge stvari u to vreme su se  dogodile. Ja sam imao mogućnosti  i trudio sam se da stalno organizujemo male i velike susrete da pozorište uvek ima dovoljan broj gostujućih i dobar broj domaćih premijera. Bila je uvek puna sala jer sam se držao one izreke „Iz praznih sedišta dolaze najveće kritike. Zato sam se trudio da uvek bude puna sala“ – ističe autor knjige, Dragoljub Aleksić.

Aleksać se priseća vremena kada su organizatori unosili stolice u prepunu pozorišnu salu  i nastojali da ispoštuju svakoga ko je želeo da pogleda predstavu.  On kaže da je pozorište njegov život, njegova ljubav od đačkih dana. „Ja sam još kao gimnazijalac glumio u tri gimnazijeske predstave, Krv, Pokondirena tikva i Mister dolar, Milena Nikolić je bila naš reditelj. Vodio sam „Humor scenu“ u to vreme kada nije bilo drugih zabava u Pirotu, priređivali smo vesele večeri u pozorištu i opet se bavio pozorištem, od te 1955. godine do današnjih dana ja sam u pozorištu. Penzionisan sam pre 20 godina, stalno sam sa pozorištem“ – kaže Aleksić.

U knjizi su sećanja autora pa je tako reditelj  Pavle Lazić  bio gost koji je napravio predstavu koja je na susretima Joakim Vujić proglašena za najbolju predstavu. „Predstava Mrešćenje šarana, Aleksandra Popovića je na žalost bila zabranjena, ta predstava je bila kruna našeg rada, u to vreme kada sam ja dve godine nakon stupanja na dužnosti uspeo da stavim tu praizvedbu Aleksandra Popovića koju su drugi odbili. Kasnije kada se desilo da su nas zabranili Zvezdara teatar je prihvatila predstavu i igrala je u celoj Jugoslaviji  u svim pozorištima dosta uspešno. U ovoj knjizi je dosta  prostora posvećeno toj predstavi“ – kaže Aleksić.

Gost na promociji bio je reditelj Pavle Lazić koji kaže da je  Pozorišni akrobata jedna vrsta male istorije pirotskog Narodnog pozorišta u kojoj  ličnost Dragoljuba Aleksića zauzima važno mesto. „Prvi put sam došao u Pirot 1999. godine neznajući ništa o ansamblu i nosim najlepše uspomeene, smamim tim što smo napravili predstavu koja je bila veoma uspešna, kasnije sam se vraćao, pravio neke zanimljive predstave stekao drage prijatelje i ono što je zaključno iskustvo u odnosu na pirotsko pozorište nosim to je da sam putujući po celoj zemlji i svetu video ljude koji su odani, vredni, posvećeni. Ali pirotski ansambl se uvek izvajao po nekoj posebnoj ljubavi prema pozorištu od njih se moglo učiti kako se voli i kako se radi u teatru- kaže reditelj Lazić.

Glumac Zoran Karajlić kaže da se uvek rado vraća  u Pirot. “Ja se sećam tih ljudi sa nekima sam radio, neke sam gledao, tada je pirotsko pozorište imalo manje glumaca nego sad ali je imalo stalnog reditelja što je jako neobično, Žika Mitrović je bio stalni reditelj, tu su bili glumci Vida, Bosa, Danica, Aca Lisa, to je bio sjajan glumac, važio je za jednog od boljih glumaca u Srbiji i  još dosta kvalitetnih glumaca” – kaže Karajlić.

On kaže da je nekada postojala samo jedna Akademija u Beogradu koju je završavalo desetak glumaca godišnje  što je zadovoljavalo samo potrebe Beograda. “Bila je  poznata takozvana „Pirotska akademija“ ovde su počinjali mladi glumci, ostajali nekoliko sezona, odlazili u veća pozorošta i nosili repertoar tih većih pozorišta. Pirot se izborio za ozbiljno mesto na pozorišnoj mapi Srbije, ranije su ga smatrali pozorištem koje se samo bori za svoj opstanak a sada ga smatraju potpuno ravnopravnim što se može videti po uspesima  i ovde u Pirotu i na festivalima, ovi mladi glumci koji ovde rade su školovani, dobri glumci i poznati su po tome što se predaju svome poslu, daju se bukvalno do daske i po tome su najpoznatiji. Oni sebe daju i ulažu do krajnje granice – istakao je glumac, Zoran Karajlić.

Foto: Ilija Lika Pejčić

Slične vesti

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker