Ostale vesti

Kineski izvoz u EU preko Srbije

Kontejnerski transport robe iz Kine za centralnu Evropu ići će preko Pireja, pa železnicom preko Srbije i dalje do Češke, umesto preko hrvatskih luka. Moguć transport čak 700.000 tona robe godišnje. Prvi voz sa kontejnerima prošao kroz Srbiju pet sati brže nego što je predviđeno voznim redom.

Kosko

Prvi kontejnerski voz ove sedmice prošao je od Pireja, gde je terminal kineske korporacije “Kosko”, preko Grčke, Makedonije, Srbije i Mađarske, do krajnje destinacije – Češke.

Tako je uspostavljena redovna železnička linija i kontejnerski servis, koji postaje ozbiljan konkurent riječkom putnom pravcu, ali i svim lukama severnog Jadrana, piše riječki Novi list.

Događa se ono što je još donedavno bilo nezamislivo. Iako je svojom geoprometnom pozicijom manje atraktivan od Kopra, Trsta i Rijeke, grčki Pirej postaje tačka plasmana robe prema srednjoj Evropi. Reč je o luci koja poslednjih godina beleži najveći rast prometa na Mediteranu, što je posledica dolaska moćnog kineskog brodara i lučkog operatera, koji upravlja s dva velika terminala u toj luci, naglašava Novi list.

Prošle godine u Pireju je pretovareno rekordnih 3,16 miliona TEU, što je oko tri puta veći promet od Kopra, Trsta i Rijeke zajedno. Uslediće još veći razvoj, jer “Kosko” planira da investira ukupno oko 750 miliona dolara u modernizaciju i širenje kapaciteta.

Tako bi sadašnjih 4,2 miliona TEU, koliko je maksimalan kapacitet u Pireju, uskoro trebalo da bude povećan do 6,2 miliona TEU.

Iako Kopar, Rijeka i Trst imaju planove povećanja kontejnerskog kapaciteta, te brojke su relativno skromne u poređenju s lukom Pirej.

Kad je reč o najvećoj hrvatskoj luci, njen kapacitet bi mogao biti povećan do maksimalno 1,2 miliona TEU ukoliko se do kraja 2017. realizuje izgradnja terminala na Zagrebačkoj obali, kao što je planirano.

Kontejnerski voz između Pireja i Češke za početak će ići jednom nedeljno, ali su ambicije mnogo veće. Ukoliko u probnom periodu vreme transporta, kvaliteta usluge i konkurentnosti prevoza bude na visokom nivou, “Kosko” planira da poveća broj vozova, tako da bi nedeljno išlo šest do sedam kontejnerskih kompozicija, odnosno oko 700.000 tona robe godišnje.

U kompaniji “Železnice Srbije” naglašavaju kako je prvi kontejnerski voz prošao kroz Srbiju za 14,5 sati, što je pet sati manje nego što je predviđeno voznim redom, a čak osam sati brže od prosečnog vremena putovanja teretnih vozova na ovoj relaciji.

Upravo u tome vide priliku i argument za povećanje teretnog saobraćaja iz Grčke, što znači da se luka Pirej, kineski “Kosko” i srpske železnice integrišu i otvaraju novi putni pravac, koji će uzeti deo posla lukama severnog Jadrana – Rijeci, Kopru i Trstu, piše Novi list.

Izvor:RTS/Novi list

foto-Novi list

Tagovi

Slične vesti

Leave a Reply

Back to top button
Close